آشنایی با هشتگ گذاری در اینستاگرام

آشنایی با هشتگ گذاری در اینستاگرام

آشنایی با هشتگ گذاری در اینستاگرام

آنچه که میتوان به آن اشاره کرد این است که راه حل و روش تدوین شده ای برای هشتگ گذاری در اینستاگرام وجود ندارد، و بیشتر هشتگ گذاریها حسی و استفاده از تجربه است. اما برای انتخاب بهترین هشتگ برخی توصیه ها وجود دارد.

پیداکردن هشتگ برای فالورهای واقعی

برای حصول اطمینان از اینکه فالورهای شما مخاطب ایده آل و واقعی هستند، باید هشتگ را دقیقا با توجه به تصویر و کسب و کار خودتان انتخاب کنید. برخی از هشتگها، باعث جلب اسپمرها و همچنین نمایش نوع خاصی از تصاویر را در کنار تصویر خواهند شد که شاید شما دلتان نخواهد در کنار آنها قرار بگیرید. ساده ترین راه برای جلوگیری از این اتفاق، چک کردن آن هشتگ در سرچ اینستاگرام قبل از استفاده از آن است.
هشتگهایی مثل #happy #love #followme یا شکلهای مشابه اینها، جذاب اسپمرها هستند. از این مدل هشتگها اصلا استفاده نکنید.
سرچ بعضی هشتگها نتیجه ی عددی بالایی دارد، مثلا ممکن است یک هشتگ منجر با یافتن 100میلیون عکس شود!
بررسی تعداد عکسهایی که در یک هشتگ خاص ارسال شده اند، نه تنها به شما کمک میکند که اسپمرها را شناخته و از آن هشتگها استفاده نکنید، بلکه هشتگهای با نتایج کمتر، نتیجه ی بهتری را برای شما بدنبال خواهد داشت.

اینستاگرام به کسب و کارها این پیشنهاد را میدهد:
 "هنگام ایجاد محتوا، توصیه میکنیم بجای تمرکز روی انتخاب هشتگ، هدف یا مقصود کسب و کار خود را بطور دقیق مشخص کنید. داشتن استراتژی مترقی با هدف گذاری مخاطب درست، یک امر ضروری در موفقیت در اینستاگرام است"

ارزیابی هشتگ

این موارد را هنگام استفاده از هشتگ مدنظر بگیرید:
1-  آیا هشتگ برای مخاطب شما جذاب است؟
2-  آیا پست شما به آن هشتگ ارتباطی دارد؟ آیا محتوای شما دقیقا همان منظوری را دارد که کسانی که آن هشتگ را جستجو میکنند، بدنبال آنند؟ اگر اینطور نیست، تعامل بیشتری با صفحه ی شما اتفاق نخواهد افتاد و بیشتر بار منفی برای برند شما به بار خواهد آورد.
3-  چقدر مشارکت در پستهای با این هشتگ وجود دارد؟ آیا پستهای زیادی با مشارکت پایین یا بدون مشارکت برای این هشتگ وجود دارد(در نتایج جستجو)؟ نتایج ابتدایی(Top Posts)، مشارکت و تعامل خوبی داشته اند؟
4-  آیا پست شما با این هشتگ، یک پست موفق خواهد بود؟ (در حالت ایده آل، ما بندبال این هستیم که در نتیجه ابتدایی(Top Posts) قرار بگیریم. آیا پست ارسال شده در چند ساعت اول تعامل کافی برای رقابت با پست ابتدایی این هشتگ را خواهد داشت؟ اگر اینطور نیست باید از هشتگی با نتیجه جستجوی کمتر استفاده کرد)
5-  آیا هشتگ اسپمی است؟ آیا این هشتگ باعث جذب اسپمرها به صفحه شما خواهد شد؟ مثلا استفاده از  like4like#  یا  followme# کاملا ممنوع است.
6-  آیا هشتگ انتخاب شده، موضوعات نوخواسته ای را به ذهن متبلور میکند؟ مثلا سهوا اشارات سیاسی، منفی یا ... دارد؟
7-  هشتگ ban نشده؟ استفاده از هشتگ Banned باعث عدم نمایش پست در نتایج جستجو خواهد شد. برای اینکه از ممنوع بودن یک هشتگ پی ببرید کافیست هشتگ مورد نظر خود را جستجو کنید. اگر Top Post برای آن وجود نداشت، و فقط تعداد کمی از پستهای اخیر برای آن به نمایش درآمد، این بدان معناست که هشتگ Ban شده و تنها برخی اسپمرها برای پستهاس NSFW از آن استفاده کرده اند و اینستاگرام آن هشتگ را Ban کرده است. البته این هشتگها همیشه در حال تغییر هستند و هیچ لیست بروزی برای آن وجود ندارد.
یک بخش مهم از استراتژی هشتگ گذاری در اینستا، ساده سازی گردش کار است. باید لیستی از هشتگهای مرتبط و درست برای پستهای مختلف تهیه شود و در زمان انتشار پست به این لیستها مراجعه کرد. با این کار زمان زیادی در انتخاب و استفاده از هشتگها ذخیره میشود.
برای تعداد هم با توجه به بررسیهای The Track Maven، 9 هشتگ برای هر پست را پیشنهاد میکند. بعضی از مارکترها ایرادی در استفاده از ماکزیمم تعداد هشتگ را نمیبینند (30 هشتگ)، در حالی که برخی دیگر خود را به تعداد خاصی محدود میکنند. بعضی از برندها با مخاطب بالا اصلا از هشتگ استفاده نمیکنند اما برخی دیگر برای حضور در Top Posts به هشتگ گذاری علاقه نشان میدهند.
بهترین پاسخ برای این موضوع، آزمایش مدلهای مختلف هشتگ گذاری با تعداد و استراتژیهای  مختلف و مشاهده بازخورد آنهاست.
هدف استفاده از هشتگها در اینستا، جلب مخاطب و مشارکت بیشتر است. آیا چه توازنی از هشتگهای خیلی محبوب با نتایج جستجوی بالا در کنار هشتگهای با جستجوی کمتر باید استفاده شود؟ حرکت هوشمندانه، استفاده از تمام انواع مختلف آنهاست. یک یا دو مورد هشتگ بسیارمحبوب با میلیونها نتیجه در کنار گروهی از هشتگهای هدفمند با مثلا 100هزار نتیجه و استفاده از هشتگهای غیرمحبوب در کنار اینها. توجه داشته باشید که هیچ هشتگ غیرمرتبطی با محتوای خود استفاده نکنید.
 
هشتگها را میتوانید در کپشن پست و یا در کامنت آن به کار ببرید. اگر میخواهید کپشن شکل و ظاهر خوبی داشته باشد، در اولین کامنت هتشگها را ارسال کنید. الگوریتم اینستاگرام به زمان حساس است، بدان معنا که از اولین لحظات ارسال پست مشارکتها را رصد میکند، پس در همان لحظه اول هشتگها را در کامنت اول ارسال کنید. برای حفظ ظاهر پست میتوانید هشتگها را با استفاده از استایل بندی متن(مثلا ارسال براکت) در ذیل کلمه More مخفی کنید. اینستاگرام نوشته های بعد از خط سوم را نمایش نمیدهد.
باید استراتژی هشتگ گذاری خود را مدام بررسی و ارزیابی کنید. البته ارزیابی موفقیت هشتگ کار بسیار دشواری است چون تقریبا هیچ شفافیتی در تاثیرگذاری هشتگ روی پست وجود ندارد. بویژه که احتمالا بیشتر از 12 هشتگ برای هر پست استفاده میشود تقریبا غیرممکن است ارتباط یک هشتگ خاص با یک پست را بررسی کرد. لذا ارزیابی تاثیر یک هشتگ، غریزی و حسی خواهد بود. یکی از موثرترین و بهترین روشهای درک موفقیت هشتگ گذاری، بررسی اهداف و میزان موفقیت در گل کردن هدفهاست. اینکه کدام پست و کدام هشتگها در نزدیک شدن به اهداف تاثیر بیشتری داشته. تغییر استراتژی با توجه به این ادراک، و بررسی دوباره آن به موفقیت هشتگ گذاری کمک خواهد کرد.
ابزار مختلفی هم برای یافتن هشتگ و تحلیل های آن وجود دارد از جمله:

http://all-hashtag.com

این وبسایت یک ژنراتور و یک هشتگ ساز، و همچنین آنالیزور هشتگ هم هست. ژنراتور هشتگ این وبسایت، مانند یک موتور جستجو عمل میکند. 30 هشتگ Top و یا 30 هشتگ شانسی مرتبط با کلمه کلیدی را ردیابی میکند.

https://seekmetrics.com/hashtag-generator

این وبسایت با یک رابط کاربری ساده، موتور جستجوی قدرتمندی برای یافتن هشتگهای مرتبط با کلمه کلیدی است.

https://displaypurposes.com

یک ابزار بسیاری کاربردی برای اینستاگرام است
این ابزار، همه ی جانک ها، بالکها، اسپمی ها و ... را بلاک میکند. پس دیگر لازم نیست وقت زیادی برای بررسی این مدل هشتگها صرف شود. هشتگهای تولید شده توسط این ابزار تقریبا همان هشتگ مورد نظر هستند.

https://web.stagram.com

این ابزار نه تنها لیستی از هشتگهای مرتبط را به ارمغان میآورد بلکه تعداد پستهای آن هشتگها را هم نمایش میدهد و با کلیک روی هر هشتگ، پستهای اخیر آن را نمایش خواهد داد.

منابع :

https://later.com/blog/ultimate-guide-to-using-instagram-hashtags
https://blog.tailwindapp.com/the-one-instagram-hashtag-strategy-that-works-for-anyone

مجتبی آبداری
مجتبی آبداری

متولد 67، از سال 88 درگیر مسائل هوشمندسازی و ارائه راهکارهای مرتبط هستم. کار اصلی من شبکه و طراحی زیرساختهای ارتباطی به هدف هوشمندسازی بوده. با دیجیتال مارکتینگ نزدیک به دو سال است که آشنا شده م، پدیده ای که کسب و کار را هوشمند میکند. جذاب و پول ساز. بیش از هر چیز علاقه مندم در حوزه بازاریابی محتوا و Affiliate Marketing کسب دانش و تجربه کنم و این دانش رو با سایرین به اشتراک بگذارم

مقالات مرتبط