اهمیت بک لینک در سئو - SEO

اهمیت بک لینک در سئو - SEO

اهمیت بک لینک در سئو - SEO

بک لینک (Backlink) از مهمترین شاخص های رنک دهی موتورهای جستجوگر (خصوصا گوگل) به وب سایت شما است. وقتی از یک سایت دیگر به سایت شما لینک داده شود، به آن لینک، بک لینک می گوییم. هرچه سایت های بیشتری به شما لینک داده باشند (بک لینک های بیشتری داشته باشید) گوگل اهمیت بیشتری به سایت شما داده و رنک بالاتری به آن می دهد. اما مهم است که این بک لینک ها با کیفیت باشند. بک لینک ها گاهی می توانند مضر بوده و به رنک سایت شما لطمه وارد کنند.

شاخص های ارزیابی بک لینک
  1. دومین سایت مبدا: سایتی که به شما بک لینک می دهد، سایت مبدا نامیده می شود. گوگل به دومین سایت مبدا امتیاز می دهد. اگر سایت مبدا از درجه اعتبار و شهرت کافی بهره مند باشد، امتیاز خوبی دریافت می کند. پس گرفتن بک لینک از یک سایت معتبر به مرابت از بک لینکی که یک سایت معمولی به شما می دهد مفید تر است. اگر سایت مبدا یک سایت غیر استاندارد بوده و از روش های تقلب در لینک سازی استفاده کند، نه تنها برای شما مفید نیست بلکه به رنک سایت شما لطمه نیز می زند.
  2. محتوای سایت یا صفحه مبدا: اگر موضوع سایت مبدا یا حداقل صفحه ای که در آن به سایت شما لینک می دهد دارای عبارات و محتوایی مرتبط با سایت شما یا صفحه مقصد در سایت شما باشد، این نیز یک امتیاز محسوب می شود. اما اگر اینطور نباشد، به رنک شما لطمه ای وارد نمی کند. اما مرتبط بودن محتوای صفحه مبدا با صفحه مقصد، بسیار برای گوگل خوشایند است.
  3. عبارت لینک شده: برای لینک دهی ترجیحا از متن استفاده کنید و در آن از عبارت کلیدی مورد نظرتان که در صفحه مقصد سایت خود به آن پرداخته اید استفاده کنید. این نه تنها برای افزایش اعتبار بک لینک موثر است، بلکه در پروسه سئو ( SEO ) که انجام می دهید بسیار اهمیت دارد. این شاخص نیز اگر رعایت نشود می تواند امتیاز منفی به همراه داشته باشد.
  4. صفحه مقصد: صفحه مقصد در سایت شما باید دارای محتوایی مرتبط با عبارت درج شده در بک لینک باشد. همچنین بسیار خوب است که عنوان و تگ H1 صفحه مبدا با عبارت بک لینک یکی باشد.
مجموع چهار عامل فوق، درجه اعتبار بک لینک شما را مشخص می کند. مثلا اگر وب سایت یک دندانپزشک، از مرجع معتبری مثل سایت انجمن دندانپزشکان ایران بک لینکی داشته باشد که هر چهار شاخص فوق در آن به درستی رعایت شده باشند، به مراتب از داشتن ده ها بک لینک در سایت های غیر مرتبط و با درجه اعتبار پایین مفید تر خواهد بود.
سراج خوش قلب
سراج خوش قلب

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات رایان، مدیر فنی شرکت ExpoAll Ltd انگلستان و یکی از بنیانگذاران ایران دیما. بعد از چند سال فعالیت در بازار سخت افزار، از سال 1383 وارد دنیای وب شدم. در پروژه های تحت وب مختلفی داخل و خارج از کشور فعالیت داشتم اما دایما به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر علاقه مند شدم. مهمترین فعالیت فعلی من، تدریس تخصصی دیجیتال مارکتینگ و ارایه مشاوره در همین حوزه هست.

مقالات مرتبط