آموزش سئو برای تازه کارها

آموزش سئو برای تازه کارها

آموزش سئو برای تازه کارها

آموزش سئو شاید یکی از مهمترین عباراتی هست که وب مستر ها و صاحبان سایت ها که تجربه کمتری دارند دایما سرچ می کنند و اطلاعات پرداکنده ای نیز بدست می آورند که این پراکندگی تبدیل به یک چالش شده است. چالش دیگر در این حوزه عدم التزام به قوانین تایید شده است چراکه گاه برخی از ارایه کنندگان مطالب آموزش SEO به احساس و برداشت های شخصی خود استناد می کنند. اگر شما هم با این چالش ها درگیر هستید، مطالعه این مقاله به شما کمک خواهد کرد. 

بطور کلی سئو در دو حوزه on-site و off-site انجام می شود. سئوی آن سایت شامل بهینه سازی کد، قالب گرافیکی، محتوا و هر آنچه مستقیما بر روی وب سایت مورد نظر انجام شود است. اما سئوی آف سایت به تلاش های ما که خارج از وب سایت مورد نظرمان انجام می شود اشاره دارد. مرور سریع و کلی (بدون ورود به جزئیات) مهمترین عوامل موثر در سئو مهمترین هدف این مقاله است.

1- عوامل پایه در سئو داخل وب سایت ( on-site یا on-page )

تگ عنوان (title tag)

تگ عنوان (title tag) در وبسایت شما به موتورهای جستجو میگوید که محتوای این صفحه پیرامون چه موضوعی می گردد. این تگ نباید بیشتر از ۷۰ کاراکتر بوده و باید شامل عباراتی نظیر نام کسب و کار یا نام برند یا کلمات کلیدی مرتبط با صفحه مورد نظر باشد. این تگ بین دو تگ اصلی <head></head> در سربرگ وبسایت و تقریبا در بالای کد html شما قرار میگیرد. البته اگر شما از سیستم مدیریت محتوا استفاده کنید، اغلب این سیستم ها در پنل مدیریت محتوا به شما امکان درج تگ عنوان را بدون نیاز به آشنایی با ساختار کد می دهند.

توضیحات متا (meta description)
توضیحات متا در هر صفحه، در قالب یک توضیح کوتاه، اطلاعات بیشتری درباره محتوای آن صفحه از سایت شما در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد. اخیرا برخی از منابع معتبر معتقدند گوگل در الگوریتم مخفی خود دیگر به توضیحات متا توجه نکرده و بر این اساس به میزان بهینه بودن صفحه شما امتیاز نمی دهد اما برخی دیگر از منابع معتبر با این نظریه مخالفند. در هر صورت حتی گوگل خودش تاکید می کند که درج یک متن خلاصه و اثرگذار به عنوان توضیحات متا می تواند در تشویق مخاطب به کلیک بر روی لینک سایت شما در لیست نتایج جستجو بسیار موثر باشد. چراکه این توضیحات متا همان متن کوتاهی است که در زیر هر نتیجه جستجو درج می شود و دید بهتری به بازدیدکننده از محتوای داخل آن لینک ارایه می کند. بنابراین حتی اگر توضیحات متا در رنک دهی گوگل موثر نباشد، قطعا در ترغیب مخاطبین برای کلیک بر روی لینک شما در کنار سایر لینک ها موثر خواهد بود. 


تگ عنوان و توضیحات متا چگونه در نتایج جستجو دیده می­شوند


تصویر بالا نحوه نمایش تگ عنوان و توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل را نشون می دهد. تگ عنوان در بالا و با رنگ آبی سپس آدرس لینک مقصد با رنگ سبز و نهایتا توضیحات متا با رنگ سیاه درج می شوند. همچنین می توانید عبارتی که کاربر در موتور جستجو جستجو کرده را در تگ عنوان و توضیحات متا با فونت بولد شده مشاهده کنید که در این مثال افلیت مارکتینگ است. البته این مورد در تمامی نتایج جستجو ها صدق نمی کند.

تگ های H

تگ های h1 و h2 و h3 به شما کمک می کنند توضیحات بیشتری راجع به محتوای صفحات به موتورهای جستجو ارایه کنید. تگ h1 فقط یک بار در هر صفحه استفاده می شود و معمولا شامل عنوان اصلی صفحه است. تگ h2 و تگ h3 تگ های زیرعنوان هستن که می توانید چندین بار از آنها استفاده کنید. استفاده از تگ های عنوان باعث می شود هم خواننده به صورت دسته بندی و منظم مطلب شما را مطالعه کند و هم موتورهای جستجو بخش های مختلف صفحه را به درستی خوانده و ایندکس کنند.

نام تصویر و تگ alt

اگر شما در صفحه خودتان از تصاویر استفاده می ­کنید، این تصاویر باید حتما یک کلمه کلیدی خوب به عنوان نام داشته باشند که در بگی به نام تگ alt ذخیره شوند. این کار به موتور جستجو کمک می کند موضوع تصاویر را در صفحات وب سایت شما شناسایی کنند.
 

متن های بولد شده

لازم نیست این مورد را خیلی زیاد انجام دهید ولی گاهی اوقات مطرح کردن یک بخش از متن با بولد کردن باعث ایجاد توجه برای خواننده و موتورهای جستجو میشه. بهتره برای بولد کردن، کلمات کلیدی اصلی و اطلاعات مهم موجود در صفحه را انتخاب کنید.

لینک های داخلی

شما باید در وب سایت خودتان لینک­ های داخلی داشته باشید. می توانید در داخل محتوای صفحات، لینک هایی به صفحات دیگر وب سایت تان که مرتبط با عبارات لینک شده هستند داشته باشید. 

محتوای وب سایت، پادشاه عملیات سئو - SEO

اگر شما هم آخرین اخبار دیجیتال مارکتینگ را دنبال کرده باشید، واقفید که محتوا در فرآیند دیجیتال مارکتینگ و سئو، پادشاه است. محتوا هم برای بازدیدکننده وب سایت و هم برای موتور جستجو اهمیت دارد. هرقدر محتوای بیشتری داشته باشید، بازدیدکننده ­بیشتری به سمت شما جذب خواهد شد. و هرقدر محتوای بیشتری داشته باشید، در نتایج جستجو بیشتر دیده خواهید شد. البته کیفیت نباید فدای کمیت شود. باید محتوایی مرتبط، مفید، کارآمد و غیر تکراری داشته باشید. کپی کردن محتوا یا ارایه محتوای بی کیفیت فایده ای ندارد.

2- عوامل پایه در سئو خارج از وبسایت ( off-site )

ساخت لینک­های خارجی (بک لینک) یکی از روش هایی است که بسیار مورد تاکید موتورهای جستجو قرار گرفته است. این بک لینک­ها به موتورهای جستجو می گویند که وبسایت شما لیاقت دارد تا در نتایج جستجو در رتبه های بالاتری قرار گیرد. ایجاد بک لینک مهمترین عامل در سئوی off-site است که ممکن است به روش های مختلفی حاصل شوند. (برای آشنایی بیشتر با این موضوع به مقاله اهمیت بک لینک در سئو مراجعه کنید)
از دیگر اقدامات سئوی خارج از سایت استفاده از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها و هدایت مخاطبین این پلتفرم ها به سمت وب سایت تان است. البته بخشی از این اقدام نیز از طریق بک لینک ها محقق می گردد. همچنین روش های دیگری مثل تبلیغات پولی در بستر موتورهای جستجو (که در مقالات بازاریابی موتورهای جستجو به آنها اشاره شده است) نیز از اقدامات سئوی off-site به شمار می آیند. در این مقاله بیشتر از این به معرفی عوامل نمی پردازیم اما پیشنهاد می کنم مقالات آموزش سئو ما را دنبال کنید تا دانش بیشتری در این حوزه کسب نمایید.

3- نظارت بر نتایج کارها

در آخر حتما دوس دارید که نتایج تلاش هایی که برای بهینه سازی وب سایت تان انجام داده اید مشاهده و بررسی کنید. برای این کار ابزار قدرتمند و کارآمدی وجود دارند که از مهمترین آنها می توان به گوگل آنالایتیکز Google Analytics  اشاره کرد. این ابزار به شما ترافیک جستجو، کلمات کلیدی که کاربران برای پیدا کردن وب سایت و محتوای شما استفاده کردند و اطلاعات مفید دیگری ارایه می کند. رصد کردن عملکردتون از طریق این ابزار کمک می کندتا بدانید چه کلمات کلیدی باید برای بهبود وب سایت و جذب مخاطبین بیشتر در نظر بگیرید و همچنین در کدام بخش ها خوب یا بد عمل کرده اید.

منبع: kissmetrics
علی جنید
علی جنید

مدیر گروه آلفا تیم، کارشناس سئو، تحلیلگر و طراح پروژه های تحت وب هستم. همیشه دنبال یادگیری بیشتر تو دنیای وب و دیجیتال مارکتینگ هستم و عاشق کارمم.

مقالات مرتبط