بازاریابی موتورهای جستجوگر – Search Engine Marketing

بازاریابی موتورهای جستجوگر – Search Engine Marketing

بازاریابی موتورهای جستجوگر – Search Engine Marketing

بازاریابی موتورهای جستجوگر یا Search Engine Marketing که به اختصار SEM خوانده می شود، یک راهکار جامع و موثر در دیجیتال مارکتینگ است. در بازاریابی موتورهای جستجوگر، هدف دیده شدن در صفحات نتایج موتور جستجو ( SERPs ) می باشد. البته قبل از بیشتر دیده شدن، مهم این است که به عنوان مرتبط ترین نتایج دیده شویم. فرض کنید شما ارایه کننده تورهای گردشگری اروپا هستید. پس اگر وقتی مشتری بالقوه شما در موتورهای جستجو عبارت "تور اروپا ویژه کریسمس" را سرچ می کند و شما را در صفحات و نتایج بالاتر مشاهده کند قطعا حجم قابل توجهی از مشتریان آماده خرید به سمت شما هدایت خواهند شد. تمامی تلاش های ما در حوزه SEM به همین هدف منتهی می شود.

بازاریابی موتورهای جستجوگر ( SEM ) به دو بخش اصلی تقسیم می شود. یکی بهینه سازی وب سایت در موتورهای جستجوگر ( SEO ) و دیگری تبلیغات پولی موتور جستجو ( Paid Search Advertising ) که به اختصار PSA خوانده می شود. این تبلیغات پولی با عبارت پرداخت برای هر کلیک یا PPC نیز شناخته می شوند. تفاوت بین این دو عبارت در این است که PPC در تمامی پلتفرم های تبلیغات کلیکی صدق می کند اما PSA فقط مربوط به تبلیغات کلیکی است که در بستر موتورهای جستجوگر انجام می شود. قطعا شما با عبارت SEO آشنا هستید و نیاز به معرفی ندارد اما منظور از تبلیغات پولی موتور جستجو (PSA) همان لینک هایی هستند که در صفحات مربوط به نتایج سرچ شما در موتور جستجوی گوگل در بالا و گاهی نیز انتها و سمت راست نتایج ارگانیک نمایش داده می شوند. این نتایج با علامت Ad یا کلمه Sponsered مشخص می شوند. با توجه به اهمیت موتور جستجوی گوگل، یکی از مهمترین راهکارهای تبلیغات کلیکی Google Adwords به شمار می آید.
روش های ارگانیک غیر پولی (موتور جستجو در قبال آن هزینه ای دریافت نمیکند) و روش های سریع و زود بازده پولی (موتور جستجو در قبال آن پول دریافت می کند) که برای بیشتر و بهتر دیده شدن در صفحات نتایج موتور جستجو ( SERPs ) از آنها استفاده میکنیم، در کنار هم SEM را تشکیل می دهند و همین باعث شده تا توجه بسیاری از شرکت های دنیا در سطوح مختلف و در صنایع متفاوت به این نوع بازاریابی دیجیتالی جلب شود.
ما در ایران دیما بصورت بسیار چکیده، روان و کاربردی، آخرین متد ها و راهکارهای SEM را در قالب مقالات خود ارایه می کنیم تا شما بتوانید مانند یک دیجیتال مارکتر حرفه ای، عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشید. هر چند بهینه سازی در موتورهای جستجوگر ( SEO ) نیز یکی از راهکارهای SEM به شمار می آید اما به دلیل اهیمت و جذابیت خاصی که SEO دارد، آنرا در یک دسته بندی مستقل از SEM در قالب مقالات سئو - SEO ارایه خواهیم کرد و سایر راهکارهای SEM را در همین دسته بندی ( بازاریابی موتورهای جستجوگر ) منتشر می نمایید.
با ما همراه باشید تا از محتوای آموزشی با کیفیت، به روز، چکیده و بسیار کاربردی در حوزه SEM و SEO بصورت رایگان بهره مند گردید.
سراج خوش قلب
سراج خوش قلب

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات رایان، مدیر فنی شرکت ExpoAll Ltd انگلستان و یکی از بنیانگذاران ایران دیما. بعد از چند سال فعالیت در بازار سخت افزار، از سال 1383 وارد دنیای وب شدم. در پروژه های تحت وب مختلفی داخل و خارج از کشور فعالیت داشتم اما دایما به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر علاقه مند شدم. مهمترین فعالیت فعلی من، تدریس تخصصی دیجیتال مارکتینگ و ارایه مشاوره در همین حوزه هست.

مقالات مرتبط