بازاریابی مجدد (Remarketing) یا همان هدفگذاری مجدد (Retargeting)

بازاریابی مجدد (Remarketing) یا همان هدفگذاری مجدد (Retargeting)

بازاریابی مجدد (Remarketing) یا همان هدفگذاری مجدد (Retargeting)

بازاریابی مجدد یکی از کارآمد ترین شیوه های افزایش نرخ تبدیل مشتری در علم بازاریابی است. بسیاری تصور می کنند چون در سال های اخیر در فضای مجازی شاهد راهکارهای Remarketing بوده ایم، این روش بسیار مدرن است در حالیکه این روش در بازاریابی سال هاست که مرسوم می باشد اما در فضای مجازی و در صنعت دیجیتال مارکتینگ بسیار قدرتمند تر، دقیق تر و موثر تر قابل استفاده شده است. شاید یکی از مهمترین راهکارها برای جلب اعتماد مخاطب و تاثیر بر تصمیم گیری وی، همین بازاریابی یا هدفگذاری مجدد باشد.

روش کار بازاریابی مجدد

در این روش، سعی داریم مخاطبی که قبلا به هر نحوی توجهش به محصول یا خدمات ما جلب شده، مجددا در موقعیت مکانی و زمانی بهتری شناسایی و مجددا محصول و خدمات خود را به وی معرفی کنیم. مثلا اگر یک مشتری بالقوه در روز های گذشته به سایت شما مراجعه کرده و از محصولات سایت شما بازدید کرده، و اکنون ر حال وب گردی می باشد، مجددا بتوانید تبلیغ خود را در معرض دید وی قرار دهید و او را مجاب کنید که مجددا به وب سایت شما مراجعه کند.
ابزار هدفگذاری مجدد دایما در حال بهبود و توسعه هستند. حتی شما می توانید در یک وب سایت دیگر، تبلیغ همان محصولی از سایت خود را به مخاطب نمایش دهید که در سایت شما به دنبال آن بوده است یا حتی با تشخیص اینکه کدام محصول یا سرویس را مد نظر داشته، اکنون اطلاعات تکمیلی دیگری را به وی نمایش دهید یا یک آفر ویژه مثل تخفیف یا هدیه برای خرید همان محصول را به آن مخاطب پیشنهاد دهید. یا اگر یک مشتری قبلا از سایت شما محصولی خریداری کرده، به وی لوازم جانبی آن محصول یا خدمات مکملی را پیشنهاد دهید.

مزایای Remarketing

می دانیم که در بازاریابی، ثانیه های اولیه در مشاهده یک پیام از سوی مخاطب بسیار حیاتی است و اگر بتوانیم در همان ثانیه های اول نیاز اطلاعاتی وی را تامین کنیم، در ادامه او را همراه خود کرده ایم و در غیر اینصورت به راحتی مخاطب را از دست می دهیم. از مهمترین مزایای این روش می توان این است که میدانید تبلیغی که قرار است ارایه کنید، دقیقا به چه مخاطبی میرسد. اینکه بدانیم یک نفر برند ما را شناخته و مشخصات محصول ما را مشاهده کرده و حدود قیمت آن را می داند بسیار موثر است چراکه پیام بعدی که باید به وی ارایه شود می تواند اطلاعات تکمیلی دیگری را در بر داشته باشد و از اضافه گویی و پیام های تکراری صرفنظر شود.
یا اگر مخاطب ما سه محصول ما را بصورت جداگانه مشاهده کرده، می توانیم او را با یک بنر تبلیغاتی اثر گذار به صفحه ای برای مقایسه هر سه محصول در کنار هم هدایت کنیم. می بینید که هدفگذاری مجدد بسیار می تواند در حوزه های زیر موثر باشد:
·        افزایش آگاهی از برند
·        افزایش نرخ تبدیل مشتری
·        کسب شهرت و اعتماد در گروه مشخصی از مشتریان
·        ارایه اطلاعات تکمیلی و غیر تکراری متناسب با نیاز مخاطب
·        حضور در یاد و خاطر مخاطب در طول سفر مشتری که طی خواهد کرد و ارایه محتوای مناسب برای هر مرحله از سفر وی
·        امکان رصد کردن اطلاعات و بازخورد ها برای کسب دانش بیشتر در خصوص نیاز مخاطبین در هر مرحله از سفر مشتری که این مزیت می تواند به تنهایی، استراتژی و برنامه اجرای کمپین تبلیغاتی شما را دستخوش تغییرات بسیار موثر نماید.
·        با توجه به محدود بودن منابع هر سازمان، با بازاریابی مجدد این شانس را داریم که انرژی و منابع خود را ابتدا بصورت مدیریت شده برای مشتریانی صرف کنیم که شانس موفقیت در فروش به آنها بیشتر است و سپس گروه های مخاطبین دیگر را مخاطب تبلیغات خود قرار دهیم.

 
سراج خوش قلب
سراج خوش قلب

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات رایان، مدیر فنی شرکت ExpoAll Ltd انگلستان و یکی از بنیانگذاران ایران دیما. بعد از چند سال فعالیت در بازار سخت افزار، از سال 1383 وارد دنیای وب شدم. در پروژه های تحت وب مختلفی داخل و خارج از کشور فعالیت داشتم اما دایما به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر علاقه مند شدم. مهمترین فعالیت فعلی من، تدریس تخصصی دیجیتال مارکتینگ و ارایه مشاوره در همین حوزه هست.

مقالات مرتبط