بازاریابی مجدد در بستر های مختلف

بازاریابی مجدد در بستر های مختلف

بازاریابی مجدد در بستر های مختلف

بازاریابی مجدد به معنای ساده یعنی بخواهیم محصولی را به کاربری بفروشیم که قبلا به این محصول علاقه نشان داده است. قطعا این کار بسیار معقول تر از فروش محصولات به افرادی است که حتی نام محصولات ما را نشنیده اند. برای اینکه بدانید بازاریابی مجدد چطور کار میکند و چه روش ها و بسترهایی برای بازاریابی مجدد وجود دارد، با ما همراه باشید.
شما میتوانید بازاریابی مجدد را در وب سایت ها (مثل گوگل، آمازون و دیجی کالا)، در شبکه های اجتماعی (فیسبوک، اینستاگرام، توییتر)، در اپلیکیشن های موبایل، با استفاده از ایمیل، به صورت داینامیک، با استفاده از پوش ناتیفیکیشن و یا به صورت جستجویی انجام دهید. در واقع میتوانید در بسترهای مختلف و با روش های متفاوت، از بازاریابی مجدد استفاده کنید. بازاریابی مجدد باعث میشود کاربران برند شما را به خاطر داشته باشند و تشویق شوند که مجددا به وبسایت شما برگردند.

 

برای شروع لازم است یک لیست بازاریابی مجدد تهیه کنید. باید بدانید این تبلیغات قرار است به چه افرادی نمایش داده شود. آیا قرار است به تمام کسانی که به وب سایت شما می آیند تبلیغات را نشان دهید؟ یا فقط به دنبال مشاهده کننده های یک صفحه خاص از وب سایتتان هستید. اگر یک وبسایت موبایلی دارید میتوانید از بازاریابی مجدد برای اپلیکیشن ها استفاده کنید. در هر صورت روش های مختلفی برای بازاریابی مجدد وجود دارند که در ادامه برخی از آن ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

بازاریابی مجدد نرمال / استاتیک در وبسایت

وقتی یک کاربر سایت شما را نگاه میکند، یک کوکی از مرورگر این کاربر ثبت میشود. با استفاده از این کوکی شما میتوانید کاربر را در وب سایت های دیگر دنبال کنید و یک بنر تبلیغاتی ثابت و استاتیک به کاربر ارائه دهید. در این روش، این بنر برای همه کاربرانی که وب سایت شما را مشاهده میکنند یکسان است و فرقی نمیکند کاربر کدام یک از محصولات شما را مشاهده کرده باشد.

بازاریابی مجدد داینامیک در وب سایت

در بازاریابی مجدد به روش داینامیک، بنرهای تبلیغاتی شامل محصولات یا صفحاتی است که کاربر قبلا از آن ها بازدید کرده است. این روش مانند روش قبل است با این تفاوت که شما در این روش، تبلیغاتی را به کاربر نشان میدهید که مطابق با سلیقه ها و علایق کاربر باشد و این بنر تبلیغاتی برای کاربران مختلف، متفاوت است.
یکی از معمول ترین وب سایت ها برای انجام بازاریابی مجدد به صورت داینامیک فیسبوک است. فیسبوک با سایت های دیگری کار میکند. شما آن سایت ها را مشاهده میکنید و تبلیغات آن ها را در فیسبوک میبینید. مثلا شما محصولات وب سایت ایکس را مشاهده میکنید و در روزهای آینده تبلیغاتی درباره محصولات وبسایت ایکس در سایدبار فیسبوک خود مشاهده میکنید. در واقع با مشاهده وب سایت ایکس، فیسبوک شما را به لیست افرادی که علاقه مند به این وب سایت بوده اند و خریدی انجام نداده اند، اضافه میکند. از آن جایی که آن ها میدانند شما به محصولاتشان علاقه مند هستید، تبلیغات گسترده و موثری را در این زمینه به شما نشان میدهند.


بازاریابی مجدد جستجویی (
RLSA)

با استفاده از بازاریابی مجدد جستجویی میتوانید تبلیغات بنری را برای کاربرانی که در جستجوی یک کلمه کلیدی خاص و مرتبط با وب سایت شما هستند نمایش دهید. شما این تبلیغات را فقط به افرادی که به دنبال یک محصول یا خدمات خاص هستند، نمایش میدهید. در بازاریابی مجدد به روش جستجویی، از کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر استفاده میشود. در این روش، بازاریاب میتواند برای مثال از کلمه کلیدی هتل های رشت استفاده کند و وقتی کاربر این کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کرد، گوگل تبلیغات رزرو شده توسط شما را به این کاربر نمایش میدهد.


بازاریابی مجدد ویدئویی

بازاریابی مجددد ویدئویی در یوتیوب کاربرد دارد. اگر شما میخواهید به مشاهده کنندگان ویدئوهای خود دسترسی داشته باشید باید از روش بازاریابی مجدد ویدئویی استفاده کنید. در واقع در این روش به کاربرانی که ویدئوهای شما را مشاهده کرده باشند، تبلیغاتی مرتبط با ویدئوی مشاهده شده نشان میدهید.

بازاریابی مجدد ایمیلی

روش دیگر برای بازاریابی مجدد انجام بازاریابی مجدد در بستر ایمیل است که مبتنی بر لیست ایمیل ها می باشد. بازاریابان باید لیستی از آدرس های ایمیل فراهم کنند. این لیست میتواند به روش های مختلف آماده شود. مثلا لیستی از کاربرانی که سبد خرید خود را رها کردند. این کاربران دفعه بعدی که ایمیل خود را باز کنند، تبلیغات شما را خواهند دید.
یکی از معروف ترین وبسایت هایی که از بازاریابی مجدد به روش ایمیلی استفاده میکند، وبسایت آمازون است. شما وقتی وارد سایت آمازون میشوید و محصولات مختلف را مشاهده میکنید، و به محصولات خاصی علاقه نشان میدهید، در روزهای بعد یک ایمیل راجع به محصولات خاصی که در وبسایت آمازون مشاهده کرده اید و به آن ها علاقه نشان داده اید، دریافت میکنید.


پوش ناتیفیکیشن در بستر وبسایت


شامل پیام هایی است که کاربر از وبسایتی که قبلا بازدید کرده است و ناتیفیکیشن آن را فعال گذاشته است، دریافت میکند. حتی وقتی کاربر وبسایت را در مرورگر خود باز نکند ولی ناتیفیکیشن های وبسایت برایش فعال باشد، میتواند ناتیفیکیشن ها را دریافت کند. با استفاده از این روش بدون داشتن آدرس ایمیل یا اطلاعات دیگر، میتوانید با کاربری که از وبسایت شما بازدید کرده است و ناتیفکیشن های مربوط به وبسایت شما را فعال کرده است، ارتباط برقرار کنید.

 

پوش ناتیفیکیشن در بستر موبایل

به این صورت است که کاربر اپلیکیشن شما را نصب میکند و با توجه به اینکه ۵۲ درصد کاربران اسمارت فون ها ناتیفیکیشن دستگاه خود را فعال نگه میدارند، شما میتوانید از این ناتیفیکیشن ها به عنوان راهی مناسب برای ارتباط با کاربران استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که به جای ارسال پیام های اسپم و خسته کننده، پیام های ارزشمند برای مخاطب ارسال کنید تا بتوانید در طولانی مدت برندسازی کنید.
ارسال پیام های ارزشمند و تبلیغاتی برای کاربری که اپلیکیشن شما را نصب کرده است و ناتیفیکیشن های آن را فعال گذاشته است یا کاربری که به وبسایت شما مراجعه کرده است و میخواهد ناتیفیکیشن های شما را ببیند، بسیار موثرتر از ارسال پیام و تبلیغات برای افرادی است که اصلا آشنایی با حوزه فعالیت، محصولات و اپلیکیشن یا وبسایت شما ندارند.


 

بازاریابی مجدد در بستر اپلیکیشن های موبایل

شما به عنوان بازاریاب موبایل، هم پوش ناتیفیکیشن و هم ایمیل های شخصی سازی شده را دارید. حتما فکر میکنید دیگر لزومی به استفاده از بازاریابی مجدد در بستر اپلیکیشن های موبایل نیست. اما به دلیل اینکه ۴۸ درصد مردم پیام های پوش ناتیفیکیشن را غیرفعال کردند و یک سوم اپلیکیشن ها هیچ پیامی ارسال نمیکنند، گاهی اوقات جذب مخاطب برای شما در بستر موبایل سخت میشود. به همین دلیل از بازاریابی مجدد در اپلیکیشن های موبایل استفاده میکنیم.


 

بازاریابی مجدد CRM

در بازاریابی مجدد به روش CRM شما میتوانید تبلیغات خود را به صورت مستقیم به مشتریان فعلی خود نمایش دهید. برخلاف روش های دیگر بازاریابی مجدد، شما میتوانید در این روش هر زمانی تبلیغات خود را به لیست باشگاه مشتریان خود نمایش دهید و لازم نیست منتظر باشید تا بعد از مشاهده محصولات توسط کاربر، تبلیغات خود را نمایش دهید.
 

نتیجه گیری
حتما تا کنون متوجه اهمیت و ارزش بازاریابی مجدد شده اید. قطعا تبلیغات به روش بازاریابی مجدد بسیار موثر و تاثیرگذارتر از این است که برای افرادی تبلیغ کنید که اصلا نمی دانند نام فروشگاه شما چیست، یا محصولاتی که ارائه میدهید چه کاربردی دارد و آیا اصلا چنین محصولی وجود دارد. بنابراین به شما توصیه میکنم در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی مجدد را دست کم نگیرید.
 

 

فرزانه عرب احمدی
فرزانه عرب احمدی

پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، وارد بازار کار شدم و پس از تجربه زبان های مختلف برنامه نویسی، فعالیت خود را در زمینه برنامه نویسی تحت وب ادامه دادم. عاشق یادگیری هستم و از هر تجربه جدیدی در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات استقبال می کنم.

مقالات مرتبط