نکاتی برای راه اندازی کمپین تبلیغات کلیکی(ppc) در کسب و کارهای کوچک

نکاتی برای راه اندازی کمپین تبلیغات کلیکی(ppc) در کسب و کارهای کوچک

نکاتی برای راه اندازی کمپین تبلیغات کلیکی(ppc) در کسب و کارهای کوچک

تبلیغات کلیکی (PPC) برای کسب و کارهای کوچیک دارای یه سری نکات و چالش هایی هست. اگه شما صاحب یک کسب و کار کوچک هستین و تصمیم گرفتین از تبلیغات کلیکی استفاده کنید، در این مقاله یه سری نکات برای راه اندازی یک کمپین تبلیغات کلیکی موفق در کسب و کارهای کوچیک ارایه خواهیم داد.

۱- بودجه خودتون رو تنظیم کنید

بودجه تبلیغات کلیکی در کسب و کارهای کوچک متغیر هست. این میزان میتونه بعضی وقتا رقم بالایی باشه و شما رو بترسونه و یا حتی از انجام تبلیغات کلیکی منصرف کنه. اما حتی اگر شما بودجه محدودی دارید باز هم میتونین یک کمپین PPC موفق راه بندازید.

۲- کلمات کلیدی تون رو تنظیم کنید

بعد از اینکه میزان بودجه خودتون رو کنار گذاشتین حالا نوبت اینه که یه لیست از کلمات کلیدی اصلی راجع به کسب و کارتون رو آماده کنید. برای داشتن کلمات کلیدی بهتر میتونین از ابزار Google AdWords و ابزار مشابه استفاده کنید. توجه کنید لیست کلمات کلیدی شما باید حتما یه سری کلمات ابتدایی رو شامل بشه.

کلمات کلیدی شامل نام برند: این واضحه که حتما باید نام کسب و کار خودتون رو در لیست کلمات کلیدی داشته باشید.
کلمات کلیدی رقابتی: علاوه بر نام تجارتتون، یه سری کلمات کلیدی رقابتی انتخاب کنید که در مراحل بالاتر در نتایج جستجو نمایش داده بشه.
کلمات کلیدی جزئی تر و بلندتر:  از ابزارهای ایجاد کلمات کلیدی استفاده کنید و کلمات کلیدی خودتون رو جزئی تر و دقیق تر کنید. برای مثال فرض کنید شما دارای یک مغازه کوچک ماست فروشی هستید. کلمه کلیدی شما میتونه بهترین ماست چکیده تهیه شده ازشیر گوسفند باشه. شاید شما برای همچین کلمات کلیدی دقیقی، تعداد بازدیدکننده زیادی نداشته باشید؛ اما با این وجود این نوع کلمات کلیدی میتونه بیشتر باعث موفقیت کمپین شما بشه.
 -مکان و موقعیت شما: کلمات کلیدی که موقعیت شما رو شامل میشن برای کسب و کارهای محلی استفاده میشه. کسب و کارهای محلی باید شامل نام شهر، شهرهای همسایه، اطلاعات شهرستان و کلمات کلیدی اینچنینی باشد. برای مثال بهترین ماست چکیده در ایران
 -کلمات کلیدی منفی:  کلمات کلیدی منفی، کلماتی هستن که شما دوس ندارید در تبلیغاتتون نمایش بدین. برای مثال اگه شما مغازه ماست فروشی دارید، کلمه رایگان برای کسب و کار شما یک کلمه کلیدی منفی محسوب میشه. چرا که شما نمیخواهید که در نتایج جستجوی ماست  چکیده رایگان نمایش داده بشین.

۳- ایجاد تبلیغات جذاب و مرتبط

تبلیغات شما باید مردم رو واقعا جذب کنه. روش AIDA یک فرمول بازاریابی سنتی هست که هنوز هم توسط خیلی از بازاریاب ها استفاده میشه:
ttentionA: ‌ توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کنید.
nterestI: مصرف کنندگان را با توجه به مزایای خودتان و با ارائه تخفیف یا ارتقای محصول؛ علاقه مند کنید.
esireD: مصرف کنندگان را متقاعد کنید که به محصولات شما نیاز دارند و اینگونه آن­ها را مشتاق محصولاتتان کنید.
ctionA: این مرحله شامل اقداممصرف کننده به تماس با شما، پرداخت برای خرید محصول، عضویت برای خبرنامه، یا حتی مشاهده وب سایت شما و ... می­شود.

خب، حالا تبلیغات شما آماده است!
مطمئن بشین که کاربران وقتی با استفاده از تبلیغات کلیکی به سایت شما هدایت میشن، بتونن به راحتی به اطلاعات مربوط به اون آگهی دسترسی پیدا کنند. اگر کاربری با استفاده از تبلیغات کلیکی وارد وب سایت شما بشه و محتوای وب سایت رو مطابق با محتوای تبلیغ نبینه و به سرعت از وبسایتتون خارج بشه، هرچقدر هم که هزینه و زمان صرف کرده باشین؛‌ بی­ فایده بوده. محتوای وب سایت شما باید مخاطب رو جذب کنه و نگه داره.

۴- اهداف خودتون رو تعیین کنید و روی داده ­ها نظارت داشته باشید.

در کمپین تبلیغات کلیکی داده های زیادی وجود داره که لازمه شما اونا رو رصد کنین. داده هایی مثل: 
تعداد کلیک­ها
دفعات نمایش آگهی
نرخ کلیک یا CTR (نسبت کلیک­ها به دفعات نمایش آگهی)
هزینه هر سفارش
میزان بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)
و ...

شما باید بدونین که چرا این کمپین تبلیغاتی رو راه ­اندازی کردید و باید روی کدوم داده­ ها تمرکز کنید. اگر شما فقط روی میزان بازدیدتون تمرکز کردید، پس چیزی که براتون مهمه تعداد افرادی هست که با این تبلیغات به وب سایت شما هدایت میشن. اگه شما دارای یک وب سایت فروشگاهی هستین، حتما توجه ویژه ای به میزان هزینه تبلیغات به ازای هر سفارشی که از مشتری میگیرین، دارید. اگر فروشگاه­ محلی و کوچیکی دارین و یک کمپین تبلیغات کلیکی راه انداختید که فقط مردم رو از وجود فروشگاهتون آگاه کنین، چیزی که براتون اهمیت بیشتری داره میزان کلیک­ها بر اساس دفعات نمایش آگهی هست.
 
بعد از انجام مراحل فوق و با گذشت زمان، یه سری داده­ های مشخص دارید که به شما اجازه می­ده متوجه بشین چه کارهایی منجر به تغییر در کسب و کارتون شده و بهتون کمک میکنه کم کم انتخاب کلمات کلیدی و روند کارهای تبلیغاتی تون رو ارتقا بدید. 
فرزانه عرب احمدی
فرزانه عرب احمدی

پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، وارد بازار کار شدم و پس از تجربه زبان های مختلف برنامه نویسی، فعالیت خود را در زمینه برنامه نویسی تحت وب ادامه دادم. عاشق یادگیری هستم و از هر تجربه جدیدی در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات استقبال می کنم.

مقالات مرتبط