نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی

نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی

نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی

برای موفقیت در هر کسب و کاری معمولا نیاز به تبلیغات داریم. قبل از شروع تبلیغات به این فکر می­کنیم که آیا این سرمایه­ گذاری ارزشمند هست؟ آیا هزینه و زمانی که برای تبلیغات صرف می­کنیم به ما بازخواهد گشت؟ آیا این تبلیغات برای ما سوددهی کافی خواهد داشت؟ اگر شما هم تصمیم دارید یک بازاریابی ایمیلی رو شروع کنید و هنوز از نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی مطلع نیستید با ما همراه باشید.

نرخ بازگشت سرمایه چیست و چطور محاسبه می­شود

قبل از شروع بحث لازم هست بدونیم نرخ بازگشت سرمایه دقیقا چطور محاسبه میشه. نرخ بازگشت سرمایه (ROI) میزان نرخ پول به دست آمده، نسبت به پول سرمایه گذاری شده است. فرض کنید شما دارای یک شیرینی فروشی هستید و میانگین سود خالص شما به ازای هر مشتری ۲۵ هزار تومان هست. شما برای جذب مشتری بیشتر یک تبلیغات ۱۰۰ هزار تومانی می­کنید. با این تبلیغات اگر تنها ۴ مشتری وارد مغازه شما بشوند یعنی شما تنها توانسته اید هزینه تبلیغات را پرداخت کنید و نرخ بازگشت سرمایه برای شما ۰ درصد است. بنابراین شما برای اینکه نرخ بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشید، باید بیش از ۴ مشتری داشته باشید.
ساده ترین فرمول برای به دست آوردن نرخ بازگشت سرمایه، بدون محاسبه هزینه­ های جانبی به صورت زیر است:

 

نرخ بازگشت سرمایه چیست و چطور محاسبه می شود؟

در مثال فوق اگر شما  ۵ مشتری داشته باشید، پس به میزان ۱۲۵ هزار تومان فروش داشتید و نرخ بازگشت سرمایه بر اساس فرمول بالا، به صورت زیر محاسبه می­شود:
 
ROI = (125 – 100) / 100 = 0.25

بنابراین نرخ بازگشت سرمایه شما در مثال فوق، به ازای ۵ مشتری ۲۵ درصد است. این یک فرمول ساده برای محاسبه ROI است. شما برای محاسبه دقیق تر میزان نرخ بازگشت سرمایه می­توانید از ابزار google analytics استفاده کنید.

نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی

اکنون که متوجه مفهوم نرخ بازگشت سرمایه شدیم، می­خواهیم بدانیم ROI در بازاریابی ایمیلی به چه صورت است. به عبارت دیگر ما می­خواهیم بدانیم آیا ایمیل مارکتینگ ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد؟ با یک مقایسه کلی بین ایمیل مارکتینگ و بازاریابی های دیگر متوجه شدیم که ایمیل خیلی جلوتر است. چرا که میزان متوسط نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل بیش از ۴ برابر بازاریابی های دیگر می­باشد. بازاریابی ایمیلی به طور متوسط دارای نرخ بازگشت سرمایه 3800% برای سرمایه­ گذاران کسب و کارها است و به ازای هر ۱ دلار هزینه در بازاریابی ایمیلی، ۳۸ دلار سرمایه به شما برمی­گردد. این آمار نشان ­می­دهد که ایمیل یک روش عالی با نرخ بازگشت سرمایه خوب برای بازاریابان است.

چرا ROI در ایمیل مارکتینگ بالاتر است؟

شاید پس از مطالعه مطالب فوق سوالی که برای شما هم پیش بیاید این است که چرا نرخ بازگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ بالاتر است؟‌ دلیل عمده این موضوع به خاطر ارائه پیام ­های شخصی و مرتبط با سلیقه مخاطب است. برخلاف شبکه ­های اجتماعی که به روزرسانی ها بدون توجه به موقعیت، علایق و منافع کاربران انجام می­شود؛ در ایمیل تا حد بسیار زیادی علاقه ­مندی ها و موقعیت مخاطب در نظر گرفته می­شود. توجه کنید که هرچقدر در بازاریابی ایمیلی اطلاعات بیشتری راجع به مشتریان خود داشته باشید، می­توانید بیشتر به هدف خود برسید.
در بازاریابی ایمیلی، باید مخاطب درست و واقعی داشته باشیم. مخاطبی که با خواست خودش (مثلا با عضویت در خبرنامه وب سایت) ایمیل­ های ما را دریافت می­کند. بعلاوه تحت نظر داشتن مخاطب، باعث می­شود ایمیل درست با محتوای درست را به مخاطب درست ارسال کنیم.
برای مثال فرض کنید شما می­خواهید برای یک کلینیک زیبایی در تهران تبلیغات ایمیلی انجام دهید. اگر شما ایمیل خود را به مخاطبان خانوم با موقعیت تهران ارسال کنید قطعا بسیاری از این مخاطبان، ایمیل شما را باز خواهند کرد چرا که این ایمیل مرتبط با علاقه ­مندی و موقعیت آن­هاست. یا برای ارسال ایمیل مربوط به استخر آقایان در یک موقعیت خاص در فصل تابستان، قطعا باید مخاطبان مرد در این موقعیت را پیدا کنید تا بتوانید ایمیل خود را به آن­ها ارسال کنید.
استفاده از اطلاعات مخاطب به شما کمک می­کند محتوایی مرتبط با علاقه ­مندی و موقعیت گیرنده را ارسال کنید. و در نتیجه گیرنده ­های بیشتری روی ایمیل­ های شما کلیک خواهند کرد. همین موضوع باعث بالا بودن نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی نسبت به دیگر بازاریابی ها شده است. 

 
فرزانه عرب احمدی
فرزانه عرب احمدی

پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، وارد بازار کار شدم و پس از تجربه زبان های مختلف برنامه نویسی، فعالیت خود را در زمینه برنامه نویسی تحت وب ادامه دادم. عاشق یادگیری هستم و از هر تجربه جدیدی در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات استقبال می کنم.

مقالات مرتبط