اهمیت بازاریابی ایمیلی

اهمیت بازاریابی ایمیلی

اهمیت بازاریابی ایمیلی

شاید شما هم مثل خیلی از مردم فکر کنید با وجود تکنولوژی­های ارتباطی جدید، ایمیل و بازاریابی ایمیلی اهمیت و جایگاه سابق رو نداره. لازمه بدونید که خیلی از مردم همچنان به صورت روزانه ایمیل خودشون رو چک می­کنند، پیغام های غیرضروری رو حذف می­کنند، ایمیل های مهم رو مطالعه می­کنند و حتی بخشی از وقت خودشون رو در انتظار دریافت ایمیل خاصی سپری می­کنند. حتی برای ثبت نام در خیلی از ارگان ها و وبسایت­ها شما نیاز به داشتن یک آدرس ایمیل معتبر دارید.
بنابراین اگر خوب دقت کنید، متوجه می­شین که ایمیل هنوز به عنوان یکی از روش های اصلی ارتباطات استفاده می­شه و در صورتی که بازاریابی ایمیلی به خوبی و به درستی انجام بشه، همچنان یکی از روش­های موثر در کسب و کار هست. در ادامه بیشتر درباره اهمیت بازاریابی ایمیلی صحبت می­کنیم.

رشد کسب و کارهای مرتبط با ایمیل

تا سال ۲۰۱۵ حدود ۴.۴ بیلیون حساب ایمیل در کل جهان ساخته شده. البته باید در نظر گرفت که برخی از کاربران چندتا اکانت ایمیل دارن. بر اساس آمارهای موسسه Radicati ، تعداد کسب و کارها و استفاده از ایمیل در سال جاری به عدد ۲۶۹ بیلیون در روز رسیده و پیش بینی میشه این رقم تا سال ۲۰۲۱ به ۳۱۹.۶ بیلیون ایمیل در روز برسه. نکته دیگه اینکه میانگین ارزش استفاده از ایمیل، تقریبا سه برابر شبکه های اجتماعی دیگه است.
خیلی از مردم متوجه اهمیت ایمیل شدن، به همین دلیل هست که کسب و کارهای وابسته به ایمیل هر روز در حال پیشرفت و بیشتر شدن هستن.

بازاریابی ایمیلی اقتصادی و مقرون به صرفه

نرخ بازگشت سرمایه (RIO) به معنی نرخ پول به دست آمده، نسبت به پول سرمایه‌گذاری شده است. قبل از اینکه ما بخواهیم در یک بازاریابی سرمایه ­گذاری کنیم باید به این فکر کنیم که چه مقدار از سرمایه ما برمیگرده و آیا این بازاریابی برای تجارت ما دارای سود هست؟ شما فکر می­کنید چرا با وجود حضور تکنولوژی­های جدید، باز هم خیلی از بازاریاب ها تمایل به استفاده از ایمیل مارکتینگ دارند؟
یکی از دلایل مهم این تمایل، میزان بازگشت نرخ سرمایه است که بر اساس گزارش­های نشریه VentureBeat میزان نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی ایمیلی بین بازاریابی های مختلف در بالاترین سطح بوده. یعنی به طور متوسط به ازای هر یک دلاری که در ایمیل مارکتینگ هزینه میشه، نرخ بازگشت سرمایه حدودا ۳۸ دلار هست. همینطور بر اساس گزارش کمپانی McKinsey استفاده از پست الکترونیکی در کسب و کار، چهل برابر موثرتر و موفق تر از استفاده از فیسبوک و توییتر هست. بنابراین شما با استفاده از ایمیل مارکتینگ میتونید تا حد زیادی هزینه های خودتون رو کاهش بدید، چون بیشترین میزان بازگشت هزینه رو نسبت به انواع بازاریابی­ها دارین. برای کسب اطلاعات جذابی در این رابطه به مقاله نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی مراجعه کنید)

بازاریابی ایمیلی قابل سنجش است

شما وقتی از بازاریابی ایمیلی استفاده می­کنید با استفاده از نرم ­افزارهای ایمیل مارکتینگ به راحتی میتونید مخاطبان خودتون رو رصد کنید. رفتار هر مخاطب متفاوت هست. شما به راحتی متوجه میشین که چه کسانی ایمیل رو باز کردن، روی کدوم لینک­ها کلیک شده و چه تعداد از مخاطبان درخواست انصراف از خبرنامه رو دادند. با بررسی گزارش­ها متوجه میشین که چه فاکتورهایی روی مخاطبان شما تاثیر بیشتری داره و بهتره از چه ایمیلی برای جذب مخاطب استفاده کنید. در واقع همه این ویژگی­ها ایمیل مارکتینگ رو به یک روش کاملا قابل سنجش و ارزیابی تبدیل کرده.

ایمیل مارکتینگ قابل برنامه ریزی است

می تونین تصمیم بگیرید که ایمیل خودتون رو برای کدوم لیست مخاطبان ارسال کنید. وقتی شما مطلبی رو توی شبکه­ های اجتماعی قرار میدین، نمیتونین مخاطبان رو دسته بندی کنین. مطالب شما برای همه قابل مشاهده است و در واقع همه این مطلب شما رو میتونن بخونن. ولی در ایمیل مارکتینگ شما میتونین تصمیم بگیرین که ایمیل­ شما برای کدوم مخاطب ارسال بشه. می­تونین برنامه ریزی کنین و ایمیل­های متناسب با نیاز مخاطب رو ارسال کنید.

دسترسی ایمیل در تلفن های هوشمند

از اون­جایی که استفاده از تلفن­ های هوشمند خیلی رایج شده و امروزه تقریبا بیشتر مردم از تلفن هوشمند استفاده می­ کنند، دسترسی اپلیکیشن­ های مختلف و ابزار ارتباطات مختلف در تلفن ­های هوشمند اهمیت خاص خودش رو داره. خوشبختانه شما می تونین با داشتن یک تلفن هوشمند، مثل همه شبکه­ های اجتماعی دیگه به ایمیلتون دسترسی داشته باشید. شاید تعجب کنید اگر بدونین که سال گذشته ۹۱ درصد مردم از تلفن­های هوشمند خودشون برای دسترسی به ایمیل استفاده می­کردند؛ در صورتی که ۷۵ درصد مردم از تلفن­ هوشمندشون برای دسترسی به شبکه ­های اجتماعی استفاده کردند. یعنی در سال گذشته میزان استفاده از تلفن ­های هوشمند برای دسترسی به ایمیل، بیشتر از این میزان برای دسترسی به شبکه­ های اجتماعی بوده.
در نهایت باید بدونین که اگر تصمیم ندارین از ایمیل مارکتینگ به عنوان بخشی از بازاریابی اینترنتی خودتون استفاده کنید؛ بخش بزرگی از مخاطبان خودتون رو از دست خواهید داد.
شاید شما هم جزو افرادی بودین که فکر می­کردین دوره استفاده از ایمیل به پایان رسیده و شبکه­ های اجتماعی و تکنولوژی­های جدید دیگه جایی برای ایمیل باقی نذاشتن. امیدوارم با مطالعه این مقاله به اهمیت بازاریابی ایمیلی و اهمیت جایگاه ایمیل در بازاریابی و ارتباطات امروزه پی برده باشید.

 
منابع: campaignmonitor    |   inboundrocket
 

فرزانه عرب احمدی
فرزانه عرب احمدی

پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی، وارد بازار کار شدم و پس از تجربه زبان های مختلف برنامه نویسی، فعالیت خود را در زمینه برنامه نویسی تحت وب ادامه دادم. عاشق یادگیری هستم و از هر تجربه جدیدی در زمینه کامپیوتر و فناوری اطلاعات استقبال می کنم.

مقالات مرتبط