شخصیت مشتری ( Customer Persona ) چیست و چه کاربردی دارد؟

شخصیت مشتری ( Customer Persona ) چیست و چه کاربردی دارد؟

شخصیت مشتری ( Customer Persona ) چیست و چه کاربردی دارد؟

شخصیت مشتری مشخصه هایی ساختگی و تعمیم یافته از مشتری ایده آل شما است. با تعیین شخصیت مشتری برای کسب و کارتان، می توانید کمپین های بازاریابی قدرتمند تری ایجاد کنید. تا زمانی که مشتریتان را نشناسید، نمیتوانید نیاز های واقعی شان را بشناسید، پس چطور میخواهید محصول یا خدمتی به آنها عرضه کنید که نیاز آنها را تامین کند؟

گاهی به شخصیت مشتری، شخصیت خریدار ( Buyer Persona ) یا شخصیت بازاریابی ( Marketing Persona ) نیز گفته میشود اما همگی به یک مفهوم اشاره دارند.
برای تعیین شخصیت مشتری ایده آل تان، لازم است تا اطلاعات دقیقی داشته باشید. مشتری ایده آل شما چه سوابقی دارد؟ اهدافش چیست؟ چالش های او کدامند؟ علاقه مندی ها و نیاز هایشان چطور؟ چند سال دارند؟ به کدام مدرسه یا دانشگاه می روند یا کجا کار میکنند؟ آیا دارای فرزند هستند؟ یک روز زندگی شخصی آنها چطور می گذرد؟ و سوالاتی نظیر این. شاید با خود بگویید این سوالات بسیار شخصی هستند و چطور می توانیم پاسخ آنها را بدست بیاوریم و اصلا پاسخ این سوالات چه کمکی به ما می کند؟

اما من در سلسله مقالات استراتژی دیجیتال مارکتینگ، به شما نشان خواهم داد که با ساده سازی فرآیند ها چطور می توانید اول سوالات خوبی برای شناخت شخصیت مشتری ایده آل خود طرح کنید، دوم پاسخ این سوالات را بدست آورید و سوم اینکه چطور از این اطلاعات برای قدرت بخشیدن به کسب و کار و فروش تان استفاده کنید. اما عجله نکنید. در این مقاله قرار است فقط با معنای شخصیت مشتری آشنا شوید.

برای هر کسب و کاری ممکن است چندین فرمت شخصیت مشتری قابل تعریف باشد. توجه داشته باشید منظور از شخصیت مشتری، در واقع بررسی مشخصات مشتریان ایده آل شما است. بنابراین قرار نیست برای تمام مشتریان خود شخصیت طراحی کنید بلکه قرار است مشخص کنید یک مشتری ایده آل برای کسب و کار شما چه مشخصاتی دارد؟

عمدتا یک مشتری ایده آل مزایای زیر را دارد:

-         اهداف مشترکی با سازمان شما دارند و شما نیز ارزش های پیشنهادی خوبی برای آنها دارید
-         راحت تر از سایر مشتریان از شما خرید کنند و بهای آن را سریعتر و با چانه زنی کمتر پرداخت کنند
-         سود بیشتری به شما برسانند و منابع کمتری از سازمان شما اشغال کنند
-         راحت تر بتوانید آنها را حفظ کنید و محصول یا خدمات جدید به آنها بفروشید
-         برای شما مشتری جدید بیاورند و شما را تبلیغ کنند
-         و هر مزیت دیگری که تمایل دارید مشتری شما داشته باشد

البته برای طراحی شخصیت مشتری نیازمند کسب دانش بیشتری هستید که در مقالات بعدی این دانش را با شما به اشتراک خواهم گذاشت اما در این مقاله یک روال طراحی شخصیت مشتری را بصورت بسیار ساده و آماتور ارایه میکنم.

تمامی مزایایی را که از مشتری ایده آل خود مد نظر دارید لیست کنید. سپس در بین مشتریانی که در طول تمام مدت فعالیت خود در این کسب و کار داشتید بگردید و ببینید کدام مشتریان بیشتر به مشتری ایده آل شما نزدیک هستند. آنها را در درجات مختلف به لحاظ نزدیکی به ایده آل های خود دسته بندی کنید. حال از ایده آل ترین گروه شروع کنید. تا جایی که میتوانید مشخصه های فردی و حتی خانوادگی آنها را لیست کنید. هر چه اطلاعات خودتان و پرسنل تان دارند مجتمع کنید تا به حداکثر دانش ممکن نسبت به مشتریان خود برسید. با بررسی این مشخصه ها جرقه هایی از طراحی شخصیت مشتری ایده آل در ذهن شما زده می شود که خودبخود در مسیر طراحی Customer Persona قرار میگیرید.

اما اگر مایلید از این اطلاعات به نفع کسب و کار خود استفاده کنید، به این روش آماتور و ابتدایی بسنده نکنید و مقالات من را در حوزه استراتژی دیجیتال مارکتینگ دنبال کنید تا حرفه ای تر این عملیات را ادامه دهیم.
سراج خوش قلب
سراج خوش قلب

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات رایان، مدیر فنی شرکت ExpoAll Ltd انگلستان و یکی از بنیانگذاران ایران دیما. بعد از چند سال فعالیت در بازار سخت افزار، از سال 1383 وارد دنیای وب شدم. در پروژه های تحت وب مختلفی داخل و خارج از کشور فعالیت داشتم اما دایما به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر علاقه مند شدم. مهمترین فعالیت فعلی من، تدریس تخصصی دیجیتال مارکتینگ و ارایه مشاوره در همین حوزه هست.

مقالات مرتبط