استراتژی و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ

استراتژی و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ

استراتژی و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ

استراتژی چیست؟

استراتژی شاید به دلیل تعاریف متعدد و گاه پیچیده، تبدیل به یک واژه خاص و سنگین شده است. اما در واقع مفهوم استراتژی نه تنها آنقدرها هم پیچیده و عجیب  نیست بلکه بسیار ساده و روشن است. در این مقاله قصد دارم تا به زبان بسیار ساده درک کامل و روشنی نسبت به استراتژی به شما منتقل کنم. در علم مدیریت، استراتژی به معنای وجود یک برنامه راهبردی است. یک برنامه بسیار کلی که بر اساس اطلاعات زیر شکل می گیرد:
·        رسالت و ماموریت سازمان
·        اهداف کوتاه مدت و بلند مدت سازمان
·        ارزش های سازمان و مزیت رقابتی آن
·        گروه بندی مشتریان و تعیین اهداف مشترک بین سازمان و مشتریان آن
·        و نهایتا اینکه چطور می خواهیم به مشتریان رسیده و اهداف مشترک با آنان را محقق کنیم

بر اساس اطلاعات فوق (و برخی اطلاعات دیگر بسته به نوع سازمان)، استراتژی یا همان برنامه راهبردی کلی یک سازمان شکل می گیرد و سپس می تواند به یک برنامه اجرایی جامع با تعیین جزئیات تبدیل شود.
مفهوم استراتژی به همین سادگی است (یک برنامه راهبردی کلی که برنامه اجرایی بر اساس آن شکل میگیرد) اما علیرغم تعریف ساده ای که از استراتژی ارایه شد، این مبحث در هر فرآیندی بسیار اهمیت دارد و تدوین استراتژی کاری بسیار تخصصی و گاه پیچیده است. اما شما می توانید فراگیرید که چطور حداقل های مورد نیاز و انتظارات سازمان و کسب و کار خود را در تدوین استراتژی برآورده کنید. اینکه شما قبل از شروع به فعالیت، استراتژی خود را تدوین و بر اساس آن برنامه اجرایی را طراحی کنید بسیار در میزان موفقیت شما اهمیت دارد. دیجیتال مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

هر سازمان یا کسب و کاری، باید یک استراتژی کلی برای خود داشته باشد. واحد های مختلف سازمان نیز برای خود استراتژی دارند که بر پایه استراتژی کلی سازمان تدوین می شود. بنابراین، واحد تبلیغات و بازاریابی یک کسب و کار نیز باید یک استراتژی برای خود داشته باشد که با اهداف و استراتژی کلی سازمان همراستا باشد.
برای دیجیتال مارکتینگ یک کسب و کار نیز باید مطابق با همین سلسله مراتب، استراتژی خاص خودش تدوین شود. در تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ، همان سوالات و اطلاعات مورد نیاز برای تدوین استراتژی کلی سازمان جمع آوری می شود با این تفاوت که تمرکز بر روی فضای دیجیتال، ابزار دیجیتال و مخاطبینی است که در فضای دیجیتال در دسترس ما قرار میگیرند. به عنوان مثال سوالاتی نظیر:
·        وضعیت کسب و کار ما در فضای مجازی چطور است. رقبا و همکاران ما چطور در این فضا حضور دارند
·        لیدر ها و پیشگامان صنعت و کسب و کار ما چه برنامه و عملیاتی را در فضای مجازی دارند
·        چطور میتوانیم ماموریت و رسالت خود را در فضای مجازی به بهترین شکل انجام دهیم
·        هدف ما در بازار انلاین چیست و چه سهمی از آن را می خواهیم بدست بیاوریم
·        چه ارزش افزوده و مزیت رقابتی می توانیم در فضای مجازی ارایه کنیم
·        مخاطبین ما در فضای مجازی کدامند و چطور می توانیم به آنها دسترسی داشته باشیم
·        و سوالاتی از این قبیل که ماهیت و رفتار کسب و کار شما را در فضای مجازی تعریف می کنند.

وقتی برای دیجیتال مارکتینگ خود یک استراتژی کامل و خوب تدوین کنید، می توانید یک برنامه ریزی اجرایی بسیار دقیق، حساب شده و بر پایه واقعیت ها و پتانسیل های خود و فضای دیجیتال داشته باشید. تمام فعالیت های شما بر پایه یک برنامه راهبردی انجام می شود و دایما به سمت موفقیت حرکت می کنید. البته توجه داشته باشید با توجه به اینکه شما یک استراتزیست حرفه ای نیستید، لازم است بصورت دوره ای عملکرد خود را ارزیابی و دایما در صدد بهبود این برنامه راهبردی خود باشید.
به شما اطمینان می دهم که با دنبال کردن مقالات ایران دیما در حوزه استراتژی و طراحی پلن، به طور کامل قادر خواهید بود یک استراتژی و برنامه ریزی حرفه ای و جامع برای دیجیتال مارکتینگ خود یا مشتریان تان ارایه نمایید.
 
سراج خوش قلب
سراج خوش قلب

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات رایان، مدیر فنی شرکت ExpoAll Ltd انگلستان و یکی از بنیانگذاران ایران دیما. بعد از چند سال فعالیت در بازار سخت افزار، از سال 1383 وارد دنیای وب شدم. در پروژه های تحت وب مختلفی داخل و خارج از کشور فعالیت داشتم اما دایما به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر علاقه مند شدم. مهمترین فعالیت فعلی من، تدریس تخصصی دیجیتال مارکتینگ و ارایه مشاوره در همین حوزه هست.

مقالات مرتبط