Call-To-Action یا فراخوان برای اقدام

Call-To-Action یا فراخوان برای اقدام

Call-To-Action یا فراخوان برای اقدام

فراخوان برای اقدام، یا همان Call-To-Action چرا مهم است؟! چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟

عبارت Call To Action که به اختصار CTA گفته می شود، اشاره دارد به بخشی از محتوا که مخاطب را مشتاق به ادامه فرآیند می کند. این بخش می تواند متن، گرافیک، تصویر متحرک، یک فرم و انواع آیتم های دیگر باشد. به عنوان مثال وقتی در ایمیل مارکتینگ خود در قسمتی از پیام کلیدی با عنوان هم اکنون ثبت نام کنید قرار می دهید، این کلید حکم CTA را دارد. یا وقتی در بازاریابی موبایلی بخشی از محتوا را اختصاص می دهید به تشویق کاربر که همین الان بصورت رایگان اپلیکیشن شما را دانلود کند، این نیز فراخوان برای اقدام( Call To Action ) است. CTA به نوعی گام دوم در لید سازی . جذب مشتریان جدید به شمار می رود. همچنین می تواند تکنیک ساده ای باشد برای فعال نگه داشتن مشتریان قبلی.
با توجه به توضیح فوق بدیهی است که CTA نقش حیاتی در تدوین استراتژی بازاریابی ایفا می کند چراکه تمام تلاش های شما در خصوص ترویج و انتشار محتوایتان، به اینجا ختم می شود که چند نفر روی CTA کلیک کرده و یا اقدامی که شما مد نظرتان است را انجام می دهند؟ همانقدر که طراحی و جانمایی و استفاده حرفه ای از CTA می تواند نرخ بازگشت تبلیغات شما را افزایش دهد، عدم استفاده صحیح از آن نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

در ادامه به برخی از بایدها و نبایدهای طراح ریزی CTA میپردازیم:

1- از CTA های مشابه دیگران استفاده نکنید: "جهت اطلاعات بیشتر و ارتباط با کارشناسان ما، با ما تماس بگیرید" این بیشتر یک کلیشه تکراریست تا CTA. با نوشتن این عبارت در انتهای محتوای خود، کسی با شما تماس نخواهد گرفت. غیر از اینکه تاثیر این مدل Call-To-Action خیلی کم است، دعوت نامه به این شکل بسیار مبهم و ناامید کننده برای مخاطب است.

2- در طراحی گرافیکی Call-To-Action، هزینه کنید: هزینه یک کار گرفیکی مطمئنا بیشتر از یک خط متن ساده است، اما با توجه به منافعش، ارزشش را دارد. با اضافه کردن یک تصویر سفارشی شده که میتواند در محتوای شما گنجانده شود، احتمال اینکه کاربر با پیمایش صفحه، وارد تعامل با شما شود، بالاست.

3- کلی گویی نکنید: کلیشه هایی مثل "برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید" باعث جدا شدن مخاطب از موضوع اصلی محصول یا خدمات است. مشخصه بزرگ "فراخوان برای عمل" این است که باید در آن به نیاز دقیق مخاطب فکر شده باشد. مثلا اگر قرار است وسط بحث یا یک پست وبلاگی، از یک Call-To-Action استفاده کنید، بجای عبارت "از صفحه محصول ما بازدید کنید" عبارت " استفاده از X را امتحان کنید" بکار ببرید.

4- بهترین لغات را انتخاب کنید: انتخاب لغت از مسائل  پیچیده در تولید محتواست. از مهمترین مسائل در موفقیت CTA هم هست. یک تفاوت کوچک، میتواند تاثیر شگرفی داشته باشد. مثلا استفاده از لغت "خرید" تاثیر بیشتری نسبت به لغت " فروشگاه" دارد!

5- غیرشخصی عمل نکنید: مشتریان بالقوه دوست دارند حس کنند شما مستقیم با آنها در ارتباط هستید و البته که بسیاری از CTAها این موضوع را نادیده میگیرند و فراموش میکنند که باید یک ارتباط شخصی با مخاطب برقرار کرد. تفاوت بین "با قابلیتهای محصولات ما آشنا شوید" با "ببینید محصول ما چطور به شما کم میکند" زمین تا آسمان است. 

6- حس عملیاتی را القا کنید: هدف CTA تشویق کاربر به انجام یک کار در سریعترین وقت ممکن است، مثلا کلیک برای رفتن به صفحه ی بعد یا دانلود فایل و یا تکمیل یک فرم ثبت نام. کلماتی مثل "همین حالا"، "فقط امروز" و عبارات مشابه، باعث القای هیجان و بروز موقعیتی اورژانسی برای مخاطب میکند، پس از بکار بردن آنها نترسید.

7- عبارت بی هدف ننویسید: هدف از CTA چیست؟ آیا قرار است مشتری بالقوه شما اطلاعات تماسش را ثبت کند؟ پس وی را مطلع کنید. استراتژی های بازاریابی متفاوت هستند، پس همیشه از یک مدل طرح گرافیکی و اندازه تکراری یا متن مشخص استفاده نکنید و بهتر است تا میتوانید طوری طراحی کنید که کاربر شما متوجه شود که قرار است چه کاری انجام دهد.

8- به شکل احمقانه ای، ساده طراحی کنید: هیچ کسب و کاری براحتی نمیتواند یک CTA پنج کلمه ای داشته باشد، اما اگر شما میتوانید، انجام دهید، مخصوصا اگر با یک طراحی هوشمند گرافیکی آمیخته شده باشد. مثلا طرح ساده Netflix و عبارت ساده تر آن : "JOIN FREE FOR A MONTH" در تصویر زیر را ببینید:


روراست باشیم، محتوای شما همیشه قرار نیست لید جذب کند. مشکل هم فقط یک چیز است، محتوا!
در تولید محتوا هدف فقط آموزش مخاطب نیست، ما بدنبال جلب نظر مخاطب، جذب لید و بعد تبدیل مشتری هستیم. طراحی CTA هوشمندانه و استفاده از آن در موقعیت مناسب باعث جذب بیشتر لید شده و به عملی شدن اهداف استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما کمک می کند.

مجتبی آبداری
مجتبی آبداری

متولد 67، از سال 88 درگیر مسائل هوشمندسازی و ارائه راهکارهای مرتبط هستم. کار اصلی من شبکه و طراحی زیرساختهای ارتباطی به هدف هوشمندسازی بوده. با دیجیتال مارکتینگ نزدیک به دو سال است که آشنا شده م، پدیده ای که کسب و کار را هوشمند میکند. جذاب و پول ساز. بیش از هر چیز علاقه مندم در حوزه بازاریابی محتوا و Affiliate Marketing کسب دانش و تجربه کنم و این دانش رو با سایرین به اشتراک بگذارم

مقالات مرتبط