5 تفاوت کلیدی بین بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

5 تفاوت کلیدی بین بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

5 تفاوت کلیدی بین بازاریابی B2B و بازاریابی B2C

تفاوت های موجود بین دو مدل کسب کار B2B و B2C باعث شده تا سبک بازاریابی برای هر کدام از این دو مدل نیز متفاوت باشد. بسیاری از افرادی که مدل کسب و کار آنها B2B است علیرغم آشنایی با مدل کسب و کارشان، تصور درستی از بازاریابی B2B ندارند چراکه به تفاوت های این دو مدل کسب و کار کمتر توجه می کنند. درک این تفاوت ها به شما دید بهتری جهت طراحی و اجرای برنامه بازاریابی B2B تان خواهد داد. در ادامه به پنج مورد از تفاوت های کلیدی بین بازاریابی B2B و بازاریابی B2C اشاره میکنیم:

1-     در بازاریابی B2B میتوان از اصطلاحات تجاری استفاده کرد تا در پلتفرم های  B2Bتاثیر بهتری داشته باشد. اما در B2C ارتباط باید با زبان ساده تر و با کمترین سطح پیچیدگی و مناسب برای اکثریت مصرف کنندگان باشد.

2-     مخاطبان در بازاریابی B2B به دنبال تخصص و کارایی لازم هستند در صورتی که در B2C مخاطبان به دنبال تفریح و سرگرمی و رفع نیاز شخصی می باشند . با توجه به این موضوع فرآیند خرید در B2B از روی منطق صورت میگیرد ولی در B2C در بیشتر مواقع به صورت احساسی بوجود میاید (مانند احساس گرسنگی)

3-     دنبال کردن برند شما از سوی یک مشتری B2C به منزله برقراری ارتباط نزدیک با شما نیست، در حالی که در B2B وقتی یک مشتری برندها را دنبال میکند خواستار ارتباط نزدیکتر با آن برند و شرکت است.

4-     فرآیند خرید در B2B معمولا حساس تر و طولانی تر می باشد و نیاز به مراقبت بیشتری نیز دارد. در حالی که فرایند خرید B2C نیاز های فوری را  برآورده میکند وممکن است چند دقیقه بیشتر طول نکشد. فرآیند خرید در بازاریابی B2B ممکن است ماه ها طول بکشد.

5-     رشد درآمد سالانه بازارایابی B2B نسبت به بازاریابی B2C بسیار بالاتر است . داده های آماری نشان میدهد که این رشد برای شرکتهایی که از بازاریابی B2B به جای B2C استفاده میکنند 250 درصد بیشتر است. 

حال با شناخت این تفاوت ها میتوانید تصویر بهتری از آنچه باید از بازاریابی B2B خود انتظار داشته باشید ایجاد نمایید. برای کسب دانش و مهارت بیشتر در این خصوص، مقالات آموزش بازاریابی B2B ایران دیما را دنبال کنید.
حسن قربانی زاده
حسن قربانی زاده

مقالات مرتبط