معنی لید (Lead) چیست و چه نقش در بازاریابی دارد؟

معنی لید (Lead) چیست و چه نقش در بازاریابی دارد؟

معنی لید (Lead) چیست و چه نقش در بازاریابی دارد؟

لید در لغت به معنای هدایت است اما در بازاریابی منظور از لید، مشتری بالقوه جدیدی است که به محصول یا خدمات ما علاقه مند شده و با میل و رضایت خود، یک کانال ارتباطی در اختیار ما قرار می دهد. هرچه لید بیشتری به دست آورید، شانس بیشتری برای فروش خواهید داشت بنابراین بسیار اهمیت دارد که در لیدسازی توانمند شوید.

یک لید دارای مشخصه های زیر است:
·        یک مخاطب جدید است که قبلا از ما خرید نکرده
·        یک مشتری بالقوه است که توجهش به برند یا محصول و خدمات ما جلب شده
·        حداقل یک کانال ارتباطی برای اینکه با وی در ارتباط باشیم، با میل و رضایت خود در اختیار ما قرار می دهد
به عنوان مثال وقتی یک بازدیدکننده از محل تبلیغات شما در یک صفحه فرود (Landing Page) در سایت شما آمده و فرمی را پر می کند یا حتی فقط آدرس ایمیل خود را ثبت می کند، او یک Lead محسوب می شود.
افزایش تعداد لید ها از آن جهت اهمیت دارد که اولا در قانون فروش، ارتباط بیشتر می تواند منجر به فروش بیشتر شود و دوما ارتباطی که در ایجاد یک لید بوجود می آید، از سمت مشتری شکل می گیرد و این شانس فروش را دو چندان خواهد کرد.

لید سازی (Lead Generation)

لید سازی به فرآیند جلب توجه یک مشتری بالقوه و قرار دادن وی در مسیر خرید گفته می شود. در واقع در لیدسازی ما زیرساخت و شرایط را با استفاده از ابزار، راهکارها و خلاقیت خود مدیریت می کنیم تا در بین صد ها و حتی هزاران رقیب، توجه مشتریان بالقوه بیشتری را به محصولات و خدمات خود جلب نموده و آن ها را متقاعد کنیم که اطلاعات تماس خود را در اختیار ما قرار دهند. سپس در مرحله بعد باید این مهارت را کسب کنیم که لید ها را به درستی در مسیر مورد نظر قرار داده و به سمت خرید هدایت کنیم که به این عملیات بهبود تبدیل مشتری (Conversion Optimization) گفته می شود. البته بدیهی است که این عملیات در دیجیتال مارکتینگ باید بسیار اصولی، حرفه ای و بدون ایجاد مزاحمت برای مشتری انجام شود.

در سال های اخیر با توجه به اطلاعات بسیار گسترده در هر مورد و در دسترس بودن اینترنت، شیوه خریداران برای کسب اطلاعات، مقایسه فنی، بررسی فروشندگان و تصمیم گیری در خرید بسیار تغییر کرده. بدیهی است که نحوه جذب آنها نیز باید تغییر کند. در لید سازی و تبدیل مشتری می آموزیم که چطور مطابق با خواست مشتری و قدم به قدم با وی حرکت کنیم و از فضای مجازی و دیجیتال مارکتینگ استفاده کنیم تا در هر لحظه از بررسی و تصمیم گیری مشتری مانند یک همراه در کنار وی باشیم و در زمان و مکان مناسب اطلاعات درستی را به وی ارایه کنیم تا شانس بیشتری برای فروش داشته باشیم.
برای لید سازی و افزایش نرخ تبدیل مشتری، ابزار و راهکارهای متعددی وجود دارد که به شما اطمینان می دهیم با دنبال کردن مقالات ایران دیما در این حوزه، به دانش و مهارت کافی برای این کار دست پیدا کنید.
 
سراج خوش قلب
سراج خوش قلب

مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات رایان، مدیر فنی شرکت ExpoAll Ltd انگلستان و یکی از بنیانگذاران ایران دیما. بعد از چند سال فعالیت در بازار سخت افزار، از سال 1383 وارد دنیای وب شدم. در پروژه های تحت وب مختلفی داخل و خارج از کشور فعالیت داشتم اما دایما به حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ بیشتر و بیشتر علاقه مند شدم. مهمترین فعالیت فعلی من، تدریس تخصصی دیجیتال مارکتینگ و ارایه مشاوره در همین حوزه هست.

مقالات مرتبط